Welcome my BlogZ

Tenggs .. Visited my blogs .. tu sume .. saye ta pandai mane sangat pon nak buat cantik cantik .. ala kadar jew.. ape ape pon tenggs ea.. :)

naruto greeting ...

About Me

My photo
Temekaseh kerna suDi bce bLog aQ yang ta seberape nieh . harap kowg enyoY :)

Thursday 2 February 2012

Ya rasulullah . . . :(

Assalamualaikum .
arie aQ tak nak agi cter tentang Awan di Langit . tapi  sempena maulidur Rasul nie . Kite kne ingat . yang pertama kite perlu cinta ialah Allah . keDua cinta kepada Rasul .

Sy Ahmad Amar Hakimi akan cter seba sedikit tentang kelahiran dan kewafatan Nabi Muhammad SAW .

Peristiwa tentera bergajah Menyerang Kaabah . peristiwa ini berlaku ketika Nabi Muhammad SAW berada di dalam kandungan ibunya . Raja Abrahah cemburu melihat orang-2 arab dan orang-2 yaman yang suka menziarahi Kaabah . manakala , gereja yang dibinanya begitu mewah dan indah , namun tidak mendapat sambutan . oleh sebab itu , dia mengambil keputusan untuk meruntuhkan Kaabah . pasukan tentera abrahah terdiri daripada sekumpulan bergajah yang begitu besar untuk mehancurkan Kaabah . Tetapi Allah Maha Berkuasa . Allah memelihara Kaabah dengan sekumpulan burung-2 ababil yang di datangkan dari Syurga  menyerang tentera bergajah abrahah . hancurlah semua tentera bergajah seperti Daun yang di makan ulat . SUBHANALLAH . . surah al fill .

Tercipta sebuah lembaran sejarah Di kota Mekah . Hari yang Mulia penuh syahadah , bermula lah sebuah kisah .

Malam isnin subuh yang indah . 12 rabiul'awal yang cerah . 20 puluh april tahun gajah . Lahir lah Zuriat dan Syahadah .

Abdullah nama bapanya . Aminah nama ibunya . Riang menyambutnya . Lahirnya putra yang utama . Muhammad nama diberi . Gelaran yang terpuji . Nikmat Ilahi sama disyukuri . terima putra yang berbakti .

keadaan anak yatim mulia . Lahirnya membawa cahaya . Alam derita menjadi gembira . Terima junjungan Mulia .

Pada hari terakhir baginda iaitu pada subuh hari isnin . sakit baginda semakin tenat . bilal selesai mengazankan subuh datang ke rumah Rasulullah kerana baginda tidak hadir mengimamkan solat subuh tersebut . Rasulullah menyuruh Bilal memberitahu Abu Bakar r.a supaya mengimami solat subuh tersebut menggantikan Baginda . Pada masa itu semua orang tahu bahawa hayat Rasul tercinta ini hampir dengan kewafatannya . Ramai sahabat sahabat nabi menangis  dengan keras dan bersedih sehingga ada yang terjatuh pengsan .

Ali r.a antara orang yang berada di sisi Rasulullah sebelum wafatnya . melihatnya Rasulullah menggerakkan bibirnya 2-kali . Beliau merapatkan telinganya untuk mendengar apa yang dikatakan oleh baginda . Ali r.a mendengar Rasulullah berkata "Ummati , Ummati " iaitu bermaksud "umatku , umatku " . bukan keluarga , bukan harta ataupun bukan sahabat yang yang dirisau . Betapa Rasulullah menyintai kita semua sehingga akhir hayat .

Persoalan nya Adakah kita selalu mengingati nya ??
jangan jawab disini . tanye diri sendiri .

Bagaimana mencintai Nabi Muhammad Saw ?

1- Mengenali Nabi

2-Berselawat ke atas nya .

3-mengikut sunnah dan cara hidup nya

4-membuat amalan disukai nabi

5-mehindari perkara dibenci nabi

6-menyampaikan dari nabi ke orang lain

7-mengdampingi penggantinya

8- berdoa

adakah macho menangis tuk lelaki ?? amar jawab "yee" . ckp nak ckp lembiik ke ape ke . tapi sume owg perlu tahu ! bahawa . . . ketahui lahh bahawa Allah mengangkat tinggi Darjat lelaki menangis kerana-Nya .
menangislah pada sepertiga malam . menginsafi diri (munasabah) . selama memegang tanggungjawab sebagai Hamba-Nya .

selamat beramal . yang baik itu datang dari Allah taala .; yang buruk itu datang dari kelemahan sy sendiri . semoga mendapat keberkatan di dunia dan akhirat .

No comments:

Post a Comment